Az ellátásszervezést végző szervezetek standardrendszere

Cikk címe: Az ellátásszervezést végző szervezetek standardrendszere

Szerzők: Dr. habil. Belicza Éva, Dr. Kullmann Lajos, Dr. Jóna Gabriella

Intézmények: Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központ Budapest, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Gyógypedagógiai Módszertani és Rehabilitációs Intézet, Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet

Évfolyam: V. évfolyam

Lapszám: 2006. /

Oldal: 5-10

Terjedelem: 6

Rovat:

Absztrakt:

Az ellátásszervezést végző szervezetek jelenleg minden ötödik magyar biztosítottra kiterjednek. A szerveződés alulról kezdeményezett, a szervezők által alkalmazott módszerek, eljárások jelentős változékonyságot mutatnak. Felmerült annak igénye, hogy a potenciális és valós anomáliákat, az eredményes és hatékony betegellátással szemben ható egyéni és szervezeti érdekeket visszaszorító minőségügyi rendszer kerüljön kialakításra. A szerzők korábbi standardfejlesztési tapasztalataikat, az ellátásszervezés működésére vonatkozó jártasságukat felhasználva, a hazai egészségügyi rendszer jellemzőit figyelembe vevő standardrendszert dolgoztak ki. A fejlesztés szisztematikus úton történt. Felvázolták az ellátásszervezés működésének keretrendszerét, meghatározták a potenciális problémákat, azok alapvető okait, és meghatározták a megelőzés lehetséges módszereit, definiálták az ellátásszervezés kulcsfolyamatait. Az elkészült standardrendszer nyelvezetét tekintve harmonizál a korábban közzétett standard rendszerek terminológiájával, de felépítését tekintve – a könnyebb érthetőség kedvéért – funkcionális és nem folyamatszemléletű.

Szerző Intézmény
Dr. habil. Belicza Éva Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központ Budapest
Dr. Kullmann Lajos Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Gyógypedagógiai Módszertani és Rehabilitációs Intézet
Dr. Jóna Gabriella Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet

[1] Az irányított betegellátási rendszer működésének értékelése: 1999-2003. (szerk: Belicza É, Boncz I, Horváth Á, Jónásné Katona K) OEP, Budapest, 2004.
[2] Boncz I, Horváth Á, Jónásné Katona K, Dózsa Cs.: Az irányított betegellátási rendszer fejlődése és működése. LAM 2004; 14: 448-449.
[3] Kapócs G.: Irányított Betegellátási Modellkísérlet értékelése az Egészségügyi Minisztérium szemszögéből, Irányított Betegellátási Modellkísérlet értékelése konferencia, Budapest, 2005. március 2.
[4] Boncz I.: A magyar Irányított Betegellátási Rendszer (IBR) tapasztalatai. Kórház 2004; 11 (2) 29-21.
[5] Bondár É.: Észrevételek az irányított betegellátási modellben hívők és a szkeptikusok vitájához. Eü Gazd Szle 2003; 41. (1-2): 42-44.
[6] Donkáné Verebes É.: A reform kényszerében. Jelezheti-e az egészségügy szakmai képviselete a reform hiányát? Kórház 2004; 11 (9): 45-48.
[7] Evetovits T.: Célok és eszközök összehangolása az Irányított Betegellátási rendszerben: az információs aszimmetria problémája. IME 2004; 3 (3): 11-15.
[8] Jóna G, Kuntár Á.: A betegirányítás tapasztalatai a Misszió – modellben: sikerek és kudarcok. Egészségügyi Menedzsment 2004; 6(2):18.
[9] Marton I.: Az irányított betegellátás rendszerbe állítása – Társadalombiztosítás vagy üzleti biztosítás? Eü Gazd Szle 2004; 42 (5): 30-40.
[10] Nagy B, Dózsa Cs.: Az irányított betegellátási modellkísérlet tapasztalatai. Eü Menedzsment 2002; 4 (4) 55- 60.
[11] Belicza É, Zékány Zs.: A minőség fogalmi rendszere az egészségügyben. EMIKK 17.sz. füzet, Debrecen, 1998.
[12] Dean Beaulieu N, Epstein AM.: National Committee on Quality Assurance health-plan accreditation: Predictors, correlates of performance, and market impact. Med Care 2002; 40: 325-37.
[13] Isenberg, ST: Managed Care, outcomes, and quality. A practical guide. Thieme, New York, Stuttgart, 1998.
[14] Root cause analysis in health care. Tools and techniques. Joint Commission, USA, 2000.
[15] Using Performance Measurement to Improve Outcomes in Ambulatory Care, Joint Commission on Accreditation of Healthcare Orgainzations, 1999, Oakbrook Terrace, USA