A betegszállítás kapacitás és teljesítmény adatai, II. rész – 2007. január – 2008. július
Cikk címe: A betegszállítás kapacitás és teljesítmény adatai, II. rész – 2007. január – 2008. július
Szerzők: Kiss Zsolt, Pázmány Krisztina, Falusi Zsófia, Dr. Kőrösi László
Intézmények: Országos Egészségbiztosítási Pénztár GYMEF, Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Évfolyam: VIII. évfolyam
Lapszám: 2009. / 05. lapszám
Oldal: 9-12
Rovat: Egészségpolitika
Absztrakt:
Jelen tanulmány célja, hogy bemutassa a Magyarországon működő és közfinanszírozott betegszállítási tevékenység lényegét, melyek azok a fontos pontok, amelyekben eltér a mentéstől és hogyan alakult a 2008. júliusát megelőző másfél évben a betegszállítás helyzete. A cikk első felében bemutattuk a jogi, illetve a szabályozási rendszer fokozatos átalakulását. A betegszállítási tevékenység iránt folyamatosan növekvő igény következtében 2006. nyarán megkezdődött az Országos Mentőszolgálat feladatainak profiltisztítása, a mentési és betegszállítási feladatok szétválasztása. Az új szabályozás mellett a betegszállítási tevékenység fokozatosan a magán (alternatív) szolgáltatók feladatává vált, míg a mentés kizárólag az OMSZ hatáskörébe került. Az alternatív betegszállítók 2008. júliusára közel 480 betegszállító gépkocsival látták el a teljes ország betegszállítási feladatait. A tanulmány második felében bemutatjuk a 2007. január és 2008. július közötti időszakra vonatkozó kapacitásés teljesítménymutatóinak alakulását, valamint a változó teljesítmények hátterében lévő okokat. Az OMSZ kivonulása után az egyes megyék közti kapacitáskülönbségek 2008. júliusára kiegyenlítődtek és jelenleg a magán szolgáltatók teljes egészében ellátják az ország betegszállítási feladatait.
Abstract:
This study aims to show the publicly financed Hungarian medical transport system. Emphasis is put on the difference between rescue or simple transportation activities. The situation of the transports is described for the 18-months-period before July 2008. In the first part of this article we have shown the gradual changes of the legal and regulation system which was a consequence of the continuously growing demand for medical transport services. Due to this the service palette of the Hungarian Ambulance Service has been divided, rescue and transport activities distinguished. According to the new regulations transport activities had been continuously taken over and carried out by the private (alternative) service providers, rescue cases are now exclusive task of the Hungarian Ambulance Service. By July 2008 the alternative transport providers had almost 480 motorcars and were able to satisfy the whole country’s medical transport needs. In the second part we show the changes of the capacities and that of the performance in the time period between January 2007 and July 2008. We discuss the possible reasons of these changes. After the end of the transport activities of the Hungarian Ambulance Service there were notable capacity differences between single regions (counties) that have gradually disappeared by July 2008. By now there is a balanced and homogenous capacity of the alternative providers in the whole country.
VIII. évfolyam
2009. / 05. lapszám / Június
Szerző | Intézmény |
---|---|
Kiss Zsolt | Országos Egészségbiztosítási Pénztár GYMEF |
Pázmány Krisztina | Országos Egészségbiztosítási Pénztár |
Falusi Zsófia | Országos Egészségbiztosítási Pénztár |
Dr. Kőrösi László | Országos Egészségbiztosítási Pénztár |